Ogólnopolski Projekt logopedyczny

W roku szkolnym 2023/24 uczniowie z oddziału 0A, brali udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Alfabet Logopedyczny”, którego głównym celem jest dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy oraz wdrażanie profilaktyki logopedycznej. Koordynatorem projektu na terenie szkoły była logopeda Joanna Pełdiak, a jego pomysłodawcą Pani Renata Kolos – Laskowska, nauczycielka w Przedszkolu Niepublicznym „Czarodziejska Akademia” w Pabianicach. Projekt jest zgodny z założeniami Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz wpisuje się w Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024: „Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.”

CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU obejmowały:

– podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego,

– usprawnianie aparatu oddechowego,

– poszerzanie słownictwa czynnego i biernego,

– ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu,

– rozwijanie słuchu fonematycznego, poczucia rytmu,

– podnoszenie sprawności w zakresie motoryki,

– doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej, kształcenie wrażliwości słuchowej.

Uczniowie zrealizowali następujące zadania

A – ale plama. Cel: ćwiczenie oddechowe wzmacniające mięsień okrężny ust

B – biedronka. Cel: ćwiczenie oddechowe wyróżniające fazy wdechu i wydechu.

C – celinka. Cel: rozwijanie sprawności aparatu mowy.

D – długi wąż.Cel: kształtowanie prawidłowego toru oddechowego oraz usprawnienie

czynności artykulacyjnych.

F– fryzjer. Cel: wydłużanie fazy oddechowej, kształtowanie prawidłowego toru oddechowego.

G – gimnastyka buzi i języka. Cel: usprawnienie narządów artykulacyjnych, rozwijanie koncentracji uwagi.

H– historyjka logopedyczna. Cel: rozwijanie słuchu fonemowego oraz usprawnianie narządów mowy

K – kostka. Cel: usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych.

L – la, la, la.

Cel: ćwiczenie aparatu artykulacyjnego oraz pionizacji języka.

O – opowiadanie logopedyczne.

Cel: rozwijanie słuchu fonemowego oraz usprawnianie narządów mowy.

P – pokaż jak…Cel: usprawnianie narządów mowy i zachęcanie do aktywności w zabawie.

Z – zgadywanki słuchowe.

Cel: ćwiczenie percepcji słuchowej

Prace były prezentowane w formie gazetki przez cały rok szkolny i utrwalane  w formie zdjęć. Dziękuję Pani Wychowawczyni Danucie Oszczypko za współpracę oraz umożliwienie realizacji zajęć. 

                                                                                                                  Joanna Pełdiak